torsdag 27. september 2012

Opptak fra webinar om snarfilm

Av: Svend Andreas Horgen, HiST

Fikk du ikke med deg dagens webinar om snarfilm? Vi gjorde opptak som du kan se her: https://connect.uninett.no/p1t80izi7mm/. Merk: Opptaket er ikke en vanlig film, men en avspilling av det som skjedde i Adobe Connect. Opptaket er 1 time og 25 minutter langt, men du kan spole om du vil det:

  • Line om "Hva er snarfilm" (0 - 16 min)
  • Anette om "Teknisk, hvordan lage og bruke snarfilmer" (16 min -  40 min)
  • Geir om "Studenter ser på video og retter sine egne øvinger" (44 min - 58 min)
  • Line om "Eksempler på snarfilm" (59 min - 1 time 16 min)

Det er tydeligvis stor interesse for snarfilm. Vi er veldig fornøyd med antall deltakere på webinaret (på det meste var det over 40 deltakere og de fleste var med hele veien). I tilbakemeldingsskjemaet vi sendte ut på slutten, svarte noen at tidspunktet ikke var det beste. Kl 13 blir for tidlig, så kanskje en bør prøve et senere tidspunkt neste gang. Vi kunne også informert mer detaljert og i bedre tid om webinaret.

Her er et skjermbilde fra webinaret som viser hvordan det typisk ser ut og ulike elementer (klikk for større versjon):
Eksempel på hvordan et webinar-rom i Adobe Connect kan settes opp med funksjonalitet som bidrar til å skape aktivitet underveis. 

Dette er første gang vi har fått skikkelig til bruk av video med lyd i et slikt webinar. Om du deler din skjerm via vanlig skjermdeling og spiller av for eksempel en YouTube-video, så blir ikke lyden med. Trikset for å få med lyd er å lage en mp4-fil av videoen du skal spille av, og laste opp i en såkalt "Share document". Da kommer videoen i et vindu hvor foredragsholderen kan starte avspillingen. Deltakerne ser og hører lyd inntil videoen stoppes av foredragsholderen. Du kan se eksempel på 1 time og 4 min uti opptaket for å se hvordan det fremstår for tilhørerne.

Underveis prøvde vi også å aktivisere deltakerne med for eksempel polls (avstemninger) og små uformelle tilbakemeldinger via "Raise hand"-knappen. Det kom en del refleksjoner, idéer og spørsmål i chatvinduet. Det er likevel rom for enda mer aktivitet og mindre formidling i denne type webinarer om en planlegger godt.

Uansett om du deltok eller ikke, så håper vi du benytter anledningen til å se på nettstedet vårt http://snarfilm.no. Følg også med på denne bloggen fremover for enda mer erfaringsdeling. Det kan være vi drar i gang enda et webinar om videoproduksjon utover høsten - får se hva det blir tid til. Meld deg gjerne på webinar-varsling så får du e-post om nye webinarer du har interesse av.

Har du lyst til å lese mer om webinar som form, så sjekk ut alt vi har skrevet om webinar tidligere på itfag-bloggen.

Vil du ha flere webinarer om snarfilm? Legg gjerne igjen en kommentar.

tirsdag 25. september 2012

delrett har mange flotte videoer

Av: Svend Andreas Horgen, HiST

Det er laget et flott nettsted om deling og opphavsrett som heter delrett.no. Der finner du mye nyttig informasjon, og nettstedet er både visuelt tiltalende og ryddig å finne fram på.

Relevant for snarfilm er at de har laget noen humorfilmer som er verdt å se. Her er et eksempel



Det som slår meg er at delrett er et viktig nettsted som mange lærere bør kjenne til. Det er derimot mange andre slike nettsteder, men det er et problem å nå frem i jungelen av informasjonen. Her har delrett (ved Norgesuniversitetet og Senter for IKT i utdanningen) gjort tre geniale ting etter min mening:
  • De har laget et skikkelig godt nettsted, hvor både innhold og presentasjon er av topp kvalitet
  • De bruker video i formidlingen av budskapet sitt
  • De bruker humor for å spre nettstedet via sosiale medier. 
For det som skjer når denne type videoer dukker opp, er at de deles. De er morsomme, men har en seriøs undertone. Videoene ses gjerne på YouTube, men siden Delrett har lagt inn en tydelig henvisning til nettstedet delrett.no i videoene, og holder en rød tråd i alle videoene, så drar de trolig trafikk til nettstedet sitt. Den som ser en video har lyst til å se flere, og trolig til slutt besøke nettstedet. Jeg startet med å se en, og endte opp med å ha sett nesten alle, og også vært innom delrett et par ganger underveis.

Jeg synes derfor dette er et godt eksempel som vi kan ta med oss i snarfilm-sammenheng. Det er tydelig at delrett har brukt en del ressurser på å leie inn humoristisk anlagte personer og profesjonelle kamerafolk for å få et best mulig resultat.

Men hva med oss andre? Kan vi som vanlige lærere klare å lage noe slikt selv? Hvor viktig er (gjennomtenkt) bruk av humor for å formidle et budskap og nå fram i sosiale medier? Hvordan kan humor brukes for å trigge, motivere og engasjere studenter/elever? 

torsdag 20. september 2012

Hva har Svend Andreas lært av snarfilm-prosjektet?

Av: Svend Andreas Horgen, HiST

Her er en liten video hvor jeg forteller om hva jeg har lært i snarfilm-prosjektet. Ca 2 minutter og 30 sekunder lang.



Håper den kan motivere deg til å lære mer om snarfilm-prosjektet, for eksempel ved å se på websidene våre http://snarfilm.no.

tirsdag 18. september 2012

Webinar om snarfilm - vil du delta?

I Snarfilm-prosjektet har vi sett mye på bruk av video i en pedagogisk sammenheng. Hvordan kan video brukes til å aktivisere, motivere og engasjere studenter? Hvilke type video egner seg når? Hva skal til for å lage video? Er det like lett som å lage en powerpoint-presentasjon?

Snarfilm er et prosjekt i regi av Norgesuniversitetet, hvor HiST, HiNT og BI deltar. Vi vil gjerne dele våre erfaringer så langt i prosjektet. Kanskje du har noen erfaringer å bidra med? Derfor inviterer vi til et såkalt "webinar" om snarfilm. Et webinar er kort fortalt en nettbasert variant av et seminar/konferanse hvor vi møtes i et virtuelt rom og deler lyd, skjerm og eventuelt webkamera. Alle kan høre og se det som blir sagt, "snakke" med hverandre i chatten og eventuelt få ordet/webkamera ved ønske.
  • Tid: torsdag den 27.september kl 1300-1430. 
  • Sted: Adobe Connect, URL: https://connect.uninett.no/itfag. Velg "Enter as a guest". Det skjer ingenting før noen minutter før oppstart på datoen for webinaret.
  • Pris: Helt gratis, selvfølgelig
  • Utstyr: Du kan kjøre Adobe Connect via Flash i nettleseren, men vi anbefaler å heller installere Adobe sin plugin som gir deg en mer «smooth» opplevelse. Kjør denne testen og når du i steg 4 eventuelt får beskjed om at plugin ikke er installert, så installer den: http://na3cps.adobeconnect.com/common/help/en/support/meeting_test.htm.  
  • Antall: Maksimalt 250 deltakere. Det er ikke nødvendig med påmelding i forkant, men noter deg tid/sted i kalenderen din slik at du husker å åpne lenken https://connect.uninett.no/itfag på riktig tidspunkt. 


Agenda:
  • Hva er snarfilm?
  • Hvordan bruke video i undervisningen til å aktivisere, motivere og engasjere?
  • Tips, triks, erfaringsdeling og diskusjon. 
Velkommen skal du være! Er det noe du har spesielt lyst til at vi skal ta opp, så legg igjen en bloggkommentar.

MERK: Dersom du har lyst til å varsles om kommende webinarer, så meld deg på her: http://bit.ly/webinarepost (du kan velge ett eller flere interesseområder, typisk "sosiale medier", "data/teknologi" og "pedagogisk bruk av IKT").

mandag 10. september 2012

Ipevo: genialt snarfilm-utstyr

Av: Svend Andreas Horgen, HiST

I dette innlegget kan du se en snarfilm og en bakomfilm som viser hvilket utstyr jeg brukte for å lage snarfilmen.Jeg lagde en snarfilm her om dagen hvor jeg tok i bruk et veldig nyttig lite kamera fra Ipevo kalt Point 2 View. Jeg kaller det bare Ipevo for enkelhetsskyld i resten av dette innlegget. Videoen skulle fungere som en introduksjon til et programmeringsfag for nye studenter, og motivere til god jobbing underveis i semesteret. Den ble til slutt slik (du trenger ikke se hele, fordi den er sideordnet i dette innlegget):



Det kan diskuteres om dette er en snarfilm i ordets rette forstand. Den ble ca 5 minutter lang, har et spisset pedagogisk budskap, men jeg brukte ca 3 timer på å lage den. Jeg vil likevel si at den er rask å lage. Det tok tid fordi jeg er nokså pirkete av meg. Jeg kunne lagd snarfilmen på 30, kanskje til og med 15 minutter, men gjorde noen av opptakene om og om igjen fordi jeg snakket feil eller hadde litt feil kameravinkel, så det tok sin tid. Dette har med erfaring å gjøre og ambisjonsnivå. Uansett er det ikke det som er hovedpoenget med dette innlegget.

Poenget med dette innlegget er at kamerautstyret fra Ipevo hjalp meg til å tenke mer kreativt om videoproduksjonen. Det er et veldig hendig verktøy som du bør vurdere å skaffe deg. Normalt ville jeg demonstrert ting på skjermen og snakket samtidig. Det kan bli bra det, men da må alt skje digitalt. Av og til er det forløsende å se fysiske objekter også. Med Ipevo er det lett å filme fysiske objekter, og jeg tenkte at i stedet for å vise lærestoff i itslearning, kunne jeg skrive ut noen ark som viser smakebiter av det studentene skal lese av teori. I tillegg hadde jeg noen blanke ark hvor jeg tegnet og visualiserte. Til slutt lagde jeg en liten snutt fra kjøkkenbenken hjemme, hvor jeg stilte opp Ipevo i passende vinkel. I tillegg er det noe skjermdemonstrasjon. Hvorvidt det er lurt å blande ting sammen slik jeg har gjort (noe fysisk med noe skjerm), er jeg usikker på. Men bare ved å eksperimentere får en erfaring og innspill fra andre på hva som fungerer og ikke. Kanskje du har en formening om hvorvidt filmen min blir rotete eller fungerer godt?

Så til kjernen - her er bakomfilmen som viser hvorfor Ipevo er så kjekk en venn å ha for snarfilmentusiaster:



Bakomfilmen tok 4 minutter å lage, og den er fire minutter lang. Jeg tenkte jeg skulle starte på nytt på grunn av noe skriking i bakgrunnen, og noe ustødig kamera, men men. Det er ikke noe poeng i å kritisere selv Ipevo-bakom-filmen, fordi den kunne jeg lagde bedre om jeg hadde tatt meg tid. Fokuser heller på utstyret. Virker det bra? Vil du kunne ha nytte av et tilsvarende kamera?

Du spør deg kanskje om du ikke kan gjøre det samme med en mobiltelefon? Svaret er nei og ja. Jo, du kan bruke mobilen din sammen med et mobilstativ til å for eksempel tegne rett på et ark eller vise fysiske objekter. Men nei - du kan ikke få det rett inn i skjermopptaksprogramvaren på datamaskinen (Camtasia, Screenflow og liknende). Med mobil må du først filme, så eksportere filmen og enten sende til deg selv eller koble til kabel og overføre filmfilen til din datamaskin, og så importere i videoredigeringsprogramvare. Det blir flere steg. Mer tid og mer plunder. Med Ipevo er kameraet koblet til datamaskinen med USB og oppfattes som en kamerakilde av skjermopptaksprogramvaren. Du kan dermed gjøre slik jeg har gjort de første ti sekundene i filmen: Ta opp både skjerm og webkamera (Ipevo) og lyd samtidig!

Jeg anbefaler Ipevo Point 2 view USB Document Camera på det sterkeste. Kameraet er relativt billig (70 USD som kan kjøpes blant annet via Amazon) og siden det kan fokusere skikkelig nært et objekt (makro) så kan du ta bruke små gjenstander som du kanskje ikke hadde tenkt på i utgangspunktet til å visualisere budskape i filmen din. Det fungerer bra i lite lys. Det er lite og lett å ta med seg i sekken. Stativet kan kobles fra om du ikke vil ha det. Det kan festes på toppen av datamaskinen din (med en egen klips som følger med). Hodet kan vris i alle retninger på stativet. Stativet er stabilt (tung nederst på foten) og står i ro.

Et lite minus er at det er vanskelig å finne fokuspunkt om du filmer deg selv. Ved å sette bryteren på continous focus (c) så skal den i teorien fokusere selv om du (eller objektet du filmer) beveger deg. Jeg gjorde først dette, men opplevde at Ipevo fokuserte unødvendig mye (og det merkes negativt på filmklippet). Jeg tror blant annet lysvariasjoner (lysrør?) i rommet kan medføre det. Derfor slo jeg av c-funksjonen og satte på fast fokuspunkt når jeg gjorde mine opptak.

Jeg antar at det fins andre slike kameraer der ute. Har du erfaring med Ipevo eller andre tilsvarende kameraer?