mandag 10. september 2012

Ipevo: genialt snarfilm-utstyr

Av: Svend Andreas Horgen, HiST

I dette innlegget kan du se en snarfilm og en bakomfilm som viser hvilket utstyr jeg brukte for å lage snarfilmen.Jeg lagde en snarfilm her om dagen hvor jeg tok i bruk et veldig nyttig lite kamera fra Ipevo kalt Point 2 View. Jeg kaller det bare Ipevo for enkelhetsskyld i resten av dette innlegget. Videoen skulle fungere som en introduksjon til et programmeringsfag for nye studenter, og motivere til god jobbing underveis i semesteret. Den ble til slutt slik (du trenger ikke se hele, fordi den er sideordnet i dette innlegget):



Det kan diskuteres om dette er en snarfilm i ordets rette forstand. Den ble ca 5 minutter lang, har et spisset pedagogisk budskap, men jeg brukte ca 3 timer på å lage den. Jeg vil likevel si at den er rask å lage. Det tok tid fordi jeg er nokså pirkete av meg. Jeg kunne lagd snarfilmen på 30, kanskje til og med 15 minutter, men gjorde noen av opptakene om og om igjen fordi jeg snakket feil eller hadde litt feil kameravinkel, så det tok sin tid. Dette har med erfaring å gjøre og ambisjonsnivå. Uansett er det ikke det som er hovedpoenget med dette innlegget.

Poenget med dette innlegget er at kamerautstyret fra Ipevo hjalp meg til å tenke mer kreativt om videoproduksjonen. Det er et veldig hendig verktøy som du bør vurdere å skaffe deg. Normalt ville jeg demonstrert ting på skjermen og snakket samtidig. Det kan bli bra det, men da må alt skje digitalt. Av og til er det forløsende å se fysiske objekter også. Med Ipevo er det lett å filme fysiske objekter, og jeg tenkte at i stedet for å vise lærestoff i itslearning, kunne jeg skrive ut noen ark som viser smakebiter av det studentene skal lese av teori. I tillegg hadde jeg noen blanke ark hvor jeg tegnet og visualiserte. Til slutt lagde jeg en liten snutt fra kjøkkenbenken hjemme, hvor jeg stilte opp Ipevo i passende vinkel. I tillegg er det noe skjermdemonstrasjon. Hvorvidt det er lurt å blande ting sammen slik jeg har gjort (noe fysisk med noe skjerm), er jeg usikker på. Men bare ved å eksperimentere får en erfaring og innspill fra andre på hva som fungerer og ikke. Kanskje du har en formening om hvorvidt filmen min blir rotete eller fungerer godt?

Så til kjernen - her er bakomfilmen som viser hvorfor Ipevo er så kjekk en venn å ha for snarfilmentusiaster:



Bakomfilmen tok 4 minutter å lage, og den er fire minutter lang. Jeg tenkte jeg skulle starte på nytt på grunn av noe skriking i bakgrunnen, og noe ustødig kamera, men men. Det er ikke noe poeng i å kritisere selv Ipevo-bakom-filmen, fordi den kunne jeg lagde bedre om jeg hadde tatt meg tid. Fokuser heller på utstyret. Virker det bra? Vil du kunne ha nytte av et tilsvarende kamera?

Du spør deg kanskje om du ikke kan gjøre det samme med en mobiltelefon? Svaret er nei og ja. Jo, du kan bruke mobilen din sammen med et mobilstativ til å for eksempel tegne rett på et ark eller vise fysiske objekter. Men nei - du kan ikke få det rett inn i skjermopptaksprogramvaren på datamaskinen (Camtasia, Screenflow og liknende). Med mobil må du først filme, så eksportere filmen og enten sende til deg selv eller koble til kabel og overføre filmfilen til din datamaskin, og så importere i videoredigeringsprogramvare. Det blir flere steg. Mer tid og mer plunder. Med Ipevo er kameraet koblet til datamaskinen med USB og oppfattes som en kamerakilde av skjermopptaksprogramvaren. Du kan dermed gjøre slik jeg har gjort de første ti sekundene i filmen: Ta opp både skjerm og webkamera (Ipevo) og lyd samtidig!

Jeg anbefaler Ipevo Point 2 view USB Document Camera på det sterkeste. Kameraet er relativt billig (70 USD som kan kjøpes blant annet via Amazon) og siden det kan fokusere skikkelig nært et objekt (makro) så kan du ta bruke små gjenstander som du kanskje ikke hadde tenkt på i utgangspunktet til å visualisere budskape i filmen din. Det fungerer bra i lite lys. Det er lite og lett å ta med seg i sekken. Stativet kan kobles fra om du ikke vil ha det. Det kan festes på toppen av datamaskinen din (med en egen klips som følger med). Hodet kan vris i alle retninger på stativet. Stativet er stabilt (tung nederst på foten) og står i ro.

Et lite minus er at det er vanskelig å finne fokuspunkt om du filmer deg selv. Ved å sette bryteren på continous focus (c) så skal den i teorien fokusere selv om du (eller objektet du filmer) beveger deg. Jeg gjorde først dette, men opplevde at Ipevo fokuserte unødvendig mye (og det merkes negativt på filmklippet). Jeg tror blant annet lysvariasjoner (lysrør?) i rommet kan medføre det. Derfor slo jeg av c-funksjonen og satte på fast fokuspunkt når jeg gjorde mine opptak.

Jeg antar at det fins andre slike kameraer der ute. Har du erfaring med Ipevo eller andre tilsvarende kameraer?

3 kommentarer:

  1. Jeg har brukt HUE camera med godt resultat.
    http://www.itslearning.eu/web-cameras-give-new-possibilities-in-itslearning

    SvarSlett
  2. Takk for kommentaren. Hue virker å være et interessant kamera og veldig fleksibelt. Ser at det er litt billigere enn Ipevo også. Bra artikkel du har lenket til forresten som jeg anbefaler alle å lese! God idé (i artikkelen) å la studentene produsere matematikk-videoer selv over en viss periode, der hensikten er lære gjennom å forklare med video.

    SvarSlett
  3. Noen lurer på hvor kameraet kan kjøpes. Du kan blant annet kjøpe på Amazon: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias%3Daps&field-keywords=IPEVO+Point+2+View+USB+Camera

    SvarSlett